Duyuru Detayı


1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ'NÜN ASYA KULE KESONLARI BATIRILDI

1915 Çanakkale Köprüsü'nün ıslak havuzda çelik şaft montajı tamamlanan Asya yakasına ait kule kesonu Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit TURHAN, Bakan Yardımcısı Enver İSKURT, Karayolları Genel Müdürü Abdulkadir URALOĞLU ve üst düzey yetkililerin katıldığı törenle 25 Mayıs 2019 günü batırıldı. 

1915 Çanakkale Köprüsü'nün tamamlandığında bölge ekonomisini olumlu yönde etkileyeceğine değinen Bakan TURHAN, Trakya ve Ege Bölgesi'nde bulunan hizmet, sanayi ve turizm gibi sektörlerin ekonomik anlamda büyüme kaydedeceğine dikkat çekti. TURHAN, köprünün Avrupa Birliği ülkeleri ve özellikle Bulgaristan ve Yunanistan'dan gelen yük hareketlerinin hızlı bir şekilde Ege, Batı Anadolu ve Batı Akdeniz'e inmesini sağlayacağını belirterek, "feribotla 30 dakikada geçilen ancak bekleme süresiyle 1 saat süren Çanakkale Boğazı'ndan seyahat süresi 4 dakikaya kadar inecek" dedi.

Otoyolun Balıkesir civarında Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'na bağlanacağını hatırlatan TURHAN, İzmir, Aydın, Antalya gibi turizm merkezlerinin Avrupa ülkeleriyle arasındaki mesafenin kısalacağını ve turizm sektörüne katkı sağlayacağını, bu durumun özellikle dış ticarette ve turizmde 2023 hedeflerine ulaşmada önemli rol oynayacağını da sözlerine ekledi.                                                                                             

1915 Çanakkale Köprüsü ile ulaşım modları arasında entegrasyonun sağlanacağını da belirten TURHAN, konuşmasına şöyle devam etti: "Bir mühendis olarak şunu da belirtmekte fayda görüyorum ki bu köprünün stratejik önemi olduğu gibi mühendislik açısından da büyük önemi bulunuyor. Tam tamına 2 bin 23 metrelik orta açıklığıyla dünyanın en uzun orta açıklıklı asma köprüsü olacak. Toplam uzunluğu ise yan açıklıklar ve viyadükleriyle 4 bin 608 metreyi buluyor. Yüksekliği ise 3'üncü ayın 18'ini temsilen yaklaşık 318 metre olacak. Bu özellikleriyle dünyanın sayılı projelerinden birisi. Bununla birlikte dünyanın en yüksek mühendislik ve estetik tasarım örneklerinden birisi olacak."

                                                                                   

TURHAN, konuşmasında ayrıca köprünün kule kesonlarının oturacağı konumlarda, zemin iyileştirmesi için kuzey kulede 203, güney kulede ise 165 adet 2,5 metre çapında toplam 368 çelik kazık çakıldığını, Avrupa Kule Keson temelinin 51 bin 186 ton, bugün batırılan Asya Kule Keson temelinin ise 54 bin 800 ton ağırlığında olduğunu söyledi.

Yakın bir tarihte köprünün ayaklarının yükseldiğini görmeyi ümit ettiklerini dile getirerek " 2022 yılı 18 Mart'ında bu dev projeyi tamamlayarak hem dünyanın en geniş orta açıklıklı köprüsünü Türkiye'ye kazandıracağız hem de Çanakkale'nin siluetini tekrar şekillendirmiş olacağız." diyerek konuşmasını bitirdi.

Tamamlandığında Dünyanın en büyük orta açıklıklı asma köprüsü unvanına sahip olacak 1915 Çanakkale Köprüsü'nün toplam uzunluğu; 2 bin 23 m orta açıklık ve 770'er m yan açıklıklar ile birlikte 3 bin 563 m olup, 365 ve 680 m'lik yaklaşım viyadükleri ile beraber geçiş uzunluğu 4 bin 608 m olacak.

Köprü tabliyesi 45,06 m genişlikte ve 3,5 m yükseklikte ikiz tabliye olarak planlanmış olup, kule temelleri Asya tarafında -45 m, Avrupa tarafında ise -37 m derinlikte iyileştirilmiş deniz tabanına serbestçe oturacak. Çelik kule yüksekliği 318 m olacak köprü, 2x3 şeritli olarak trafiğe hizmet edecek.

1915 Çanakkale Köprüsü'nün de bünyesinde yer aldığı toplam 324 km uzunluğunda olacak otoyolun 101 km'lik Malkara-Çanakkale kesimi; Malkara yerleşiminin güneyinden, Şarköy ilçesinin batısından geçtikten sonra güneybatıya yönelerek Evreşe ilçesinin doğusundan Gelibolu Yarımadası'na, Gelibolu'nun kuzeyinden geçerek Sütlüce – Şekerkaya mevkileri arasında yer alan 1915 Çanakkale Köprüsü ile Lapseki ilçesi Şekerkaya mevkiine ulaşıyor. 

                                                                                                                           

Otoyol ve boğaz geçişinin tamamlanmasıyla, Türkiye ekonomisinin en gelişmiş bölgesi olan ve nüfusun önemli bir bölümünün yaşadığı Marmara ve Ege Bölgelerindeki limanlar, demiryolu ve hava ulaşım sistemlerinin karayolu ulaşım projeleri ile entegrasyonu sağlanarak; bu bölgelerde ekonomik gelişime ve sanayinin ihtiyaç duyduğu dengeli bir planlama ve yapılanmanın oluşturulmasına imkân sunacak.

Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu'nun tamamlanması ile birlikte Edirne-Kınalı-İstanbul-Ankara Otoyolu, İzmir-Aydın Otoyolu ile entegre olarak Marmara Bölgesi, Ege Bölgesi'ne otoyol ağıyla bağlanacak; Kuzey Marmara Otoyolu ve Malkara-Çanakkale Otoyolu Kesimi ile birlikte Marmara Bölgesi'nin otoyol ringi tamamlanmış olacak. Özellikle Ege, İç Anadolu'nun batısı ve Batı Akdeniz Bölgeleri ile Trakya/Avrupa arasındaki yük ve yolcu taşımacılığında, İstanbul Boğaz Geçişi ve Edirne – İstanbul – Ankara otoyol kesimi üzerindeki bir bölüm trafiğin yönlendirilebileceği yeni bir alternatif oluşturacak.