Duyuru Detayı

1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ TAM MODEL RÜZGAR TÜNEL TESTİ BAŞARIYLA TAMAMLANDI


1915 Çanakkale Köprüsü'nün tam model rüzgar tünel testi başarıyla tamamlandı. 11 Eylül Salı günü Çin'de Southwest Jiaotong Üniversitesi'nde Rüzgar Mühendisliği Araştırma Merkezi'nde gerçekleştirilen teste Ulaştırma ve Altyapı Bakanı M. Cahit TURHAN, Karayolları Genel Müdürü Abdulkadir URALOĞLU ve yetkililer katıldı.

Bakan TURHAN, testin ardından düzenlediği basın toplantısında, Çin'in en eski üniversitesi olan Southwest Jiatong Üniversitesi'nin 1896'dan beri özellikle ulaştırma, inşaat ve maden mühendisliği alanında dünyanın en iyi ve kaliteli eğitim veren kurumlarından olduğunu hatırlatarak, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün rüzgar tünel testinde saniyede yaklaşık 82 metre, saatte 300 kilometre rüzgar hızına tabi tutulduğunu ve testin başarıyla sonuçlandığını söyledi.

Testlerin bir müddet daha devam edeceğini belirten TURHAN, "Bunun sonucunda köprünün projesinde herhangi bir sorun olmadığı kanaatine varıldığında, bu yapıların projelerine son şekli verilerek, imalatı yapılacak. Köprünün kuleleri, tabliyesi, askı halatları, ana kablosu yerine montaj edilecek" dedi.


TURHAN, Kuzey ile Güney Marmara Bölgesi ve Ege Bölgesi'ni birbirine bağlayacak önemli bir ulaşım arteri olan projenin karayolu ulaşımının rahatlatılmasında, özellikle Ege, Doğu Akdeniz ve Batı Anadolu Bölgelerindeki ihraç ürünlerinin Doğu ve Batı Avrupa ülkelerine nakliyesinde önemli görev icra edeceğini kaydetti.

Projenin İstanbul Boğazı'ndaki trafiği de azaltacağına dikkat çeken TURHAN, hafta sonu ve tatil dönemlerinde Çanakkale Boğazı'ndaki arabalı vapurlardaki araç kuyruklarını da ortadan kaldıracağını, ekonomik, hızlı, güvenli ve konforlu ulaşım hizmeti sunacağını ifade etti.

Projenin üstlenici firmasının 10 milyar TL yani 2,5 milyar Avro tutarındaki yatırım tutarı için 11 ülkeden 25 finans kuruluşundan 2 milyar 265 milyon Avroluk dış finansman sağladığını anlatan TURHAN, proje maliyetinin yüzde 70'inin yabancı kaynaklardan sağlandığını bildirdi.


TURHAN, 18 Mart 2017'de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip ERDOĞAN'ın da katıldığı törenle temeli atılan köprüde, temel iyileştirme ve deniz içinde inşa edilen kazık çalışmalarının tamamlanma aşamasına geldiğini söyledi.

Kuru havuzda inşa edip daha sonra deniz içindeki yaş havuza nakledilecek olan ve köprünün ana taşıyıcı sistemlerinden olan köprü keson temellerinin imalatlarında da önemli aşama kaydedildiğini dile getiren TURHAN, 2 bin 23 metre ile dünyanın en uzun orta açıklıklı köprüsü olacak 1915 Çanakkale Köprüsü'nün toplam uzunluğunun 4 bin 608 metre olacağını kaydetti.


Köprünün kule ve tabliye rüzgar testlerinin Kanada ve Danimarka'da yapıldığını ve başarıyla sonuçlandığını ifade eden TURHAN şöyle devam etti:

"Bugün katıldığımız rüzgar tünel testinde köprümüz saniyede yaklaşık 82 metre, saatte yaklaşık 300 kilometre rüzgar hızına tabi tutuldu ve başarıyla bu testten geçti. Biz bu testin sadece bir bölümüne iştirak ettik. Daha önce de değişik yük sistemlerine tabi tutulan bu testler bir müddet daha devam edecek. Bunun sonucunda köprünün projesinde herhangi bir sorun olmadığı kanaatine varıldığında, bu yapıların projelerine son şekli verilerek, imalatı yapılacak. Köprünün kuleleri, tabliyesi, askı halatları, ana kablosu yerine monte edilecek."

Bakan TURHAN, 2023'te tamamlanması planlanan köprünün açılışının 18 Mart 2022'de yapılacağını dile getirerek, bugüne kadar yapılan büyük projelerin bir tanesini daha ülke insanının hizmetine sunmanın mutluluğunu yaşayacaklarını söyledi.

Önümüzdeki günlerde hizmete sunmak için yeni ve büyük projelere başlayacaklarının müjdesini de veren TURHAN, yurt sathında büyük projelerin hız kesmeden devam ettiğini, yatırımlarla ilgili hiçbir kesinti olmadığını ifade etti.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı olarak ülkenin ulaşım altyapısının geliştirilmesinde, iyileştirilmesinde ve daha güvenli, kaliteli ve ekonomik ulaşım hizmetinin sunulması için birçok proje yürüttüklerini dile getiren TURHAN, ülke genelinde toplam 385 milyar lira tutarında 3 bin 443 projede çalışmaların devam ettiğini bildirdi.

Söz konusu projelerin önemli bir kısmını da Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yürüttüklerini ifade eden TURHAN, yaklaşık 150 milyar TL tutarında yani 20 milyar Avro değerinde ulaştırma projesini YİD modeliyle yaptıklarını söyledi.

Bu projelerin finansmanı için yurt dışından 15 milyar avro kredi temin edildiğini anlatan TURHAN, yurt dışından kredi temin edilen projelerden birinin de 1915 Çanakkale Köprüsü ve Bağlantı Yolları Projesi olduğunu belirtti.

Büyük projeleri ülke insanına kazandırmakta desteğini esirgemeyen, yol gösteren Cumhurbaşkanı ERDOĞAN'a teşekkür eden TURHAN, "Önümüzdeki günlerde hizmete sunmak için yeni büyük projelere başlayacağımızı şimdiden duyurmak istiyorum" diye konuştu.

Testin Türk ve Çin halkları arasında yeni bir başlangıç oluşturacağını anlatan TURHAN, iki halk arasında iş ve projelerde beraber çalışma fırsatı yakalanacağını da vurguladı.

Türkiye'deki birçok projede Çinlilerle ortak çalıştıklarını belirten TURHAN, "Ülkemizde yeni planladığımız projelerde Çinli firmalarla beraber olmak en büyük arzumuzdur" diye konuştu.

TURHAN, özellikle ulaştırma projelerinde yetişmiş insan gücü ve müteahhitlik firmalarının, Türk firmalarla ortaklaşa dünyanın birçok ülkesinde iş yapma fırsatlarının araştırılabileceğini kaydetti.

Testlerin sonuçlarına göre, modelde gerekli değişiklikler yapılacak ve inşaat safhası koşullarını temsil eden testlere geçilecek.