ÇEŞMELİ-KIZKALESİ OTOYOLU PROJESİ'NDE İMZALAR ATILDI
Doğu Akdeniz'in ve Mersin'in ulaşım altyapısına güç katacak Çeşmeli-Kızkalesi Otoyolu Projesi'nin Çeşmeli-Kızkalesi kesimi için yürütülen finansman süreci tamamlanarak imzalar atıldı. Ankara'da düzenlenen törene Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Karayolları Genel Müdürü Ahmet Gülşen, yüklenici firma ve kreditör kurumların yetkilileri, Karayolcular ile davetliler katıldı.

“Mersin, ulaşım, enerji ve ticaretin gözde merkezlerinden biri olma yolunda"
Törende konuşan Bakan Uraloğlu, Ankara-Kırıkkale-Delice Otoyolu, Antalya-Alanya Otoyolu çalışmaları ile yakın zamanda yapılması planlanan Denizli-Burdur ve Burdur-Antalya otoyollarının İzmir, İstanbul ve Avrupa sınırına kadar uzanan kesintisiz otoyol ağına entegre olacağını söyledi.
Mersin'in büyük bir turizm ve kültür potansiyeline sahip olduğunu hatırlatan Uraloğlu, "Mersin, ulaşım, enerji ve ticaretin gözde merkezlerinden biri olma yolunda hızla ilerliyor. Bu potansiyelin gelişmesi için ulaşım altyapısının daha da güçlenmesi şart. İşte bu noktada, Çeşmeli-Kızkalesi Otoyolu projemiz devreye giriyor. 41 kilometre 3 gidiş 3 geliş toplam 6 şeritli ana gövde ve 11 kilometre 2 gidiş 2 geliş toplam 4 şeritli bağlantı yoluyla toplam 52 kilometre uzunluğundaki bu otoyolumuz transit, yüksek standartlı, konforlu ve güvenli bir ulaşım alternatifi sunuyor." diye konuştu.
“Kesintisiz bir trafik akışı oluşturacağız"
Proje detayları hakkında bilgi veren Uraloğlu, proje güzergahının Mersin-Adana-Gaziantep Otoyolu'nun Çeşmeli Kavşağı'ndan başlayarak batı yönünde Çeşmeli, Kargıpınarı, Elvanlı, Tömük, Arpaçbahşiş, Kargıcak, Koyuncu ve Kocahasanlı yerleşimlerinin kuzeyinden geçtiğini, Lemas Deresi'nde viyadükle devam ederek, Mersin-Antalya Devlet Yolu'na paralel ilerlediğini ve Kızkalesi Kavşağı'nda devlet yoluna bağlanarak son bulduğunu; proje kapsamında da 6 kavşak, toplam 10 bin 116 metre uzunluğunda 7 tünel, 1647 metre uzunluğunda 5 viyadük, 2 bin 251 metre uzunluğunda 33 köprü ve üst geçit, 34 alt geçit, 74 menfez, 2 otoyol hizmet tesisi, 1 bakım işletme merkezi ve 1 tünel işletme merkezini otoyolla birlikte inşa ettiklerini bildirdi.
Uraloğlu, sözlerini şu şekilde sürdürdü: “Çeşmeli-Kızkalesi Otoyolu'muz tamamlandığında, Mersin'in turizm bölgelerini Mersin-Adana-Gaziantep Otoyolu'na bağlayarak kesintisiz, yüksek standartlı ve daha güvenli bir ulaşım sağlayacak. Bu sayede bölge, ülkemizin otoyol ağına entegre olacak. Akıllı ulaşım sistemleri teknolojisiyle donatacağımız otoyolumuz, 7 gün 24 saat kesintisiz, güvenli hizmet verecek. Ayrıca, D-400 Akdeniz Sahil Yolu ve D-715 Konya-Mersin Devlet Yolu'ndaki transit trafiği, şehir merkezlerine girmeden mevcut otoyol ağıyla birleştirerek kesintisiz bir trafik akışı oluşturacağız."
2,5 Saatlik Seyahat Süresi 18 Dakikaya İnecek
Uraloğlu, özellikle yaz aylarında yaşanan yoğun trafik çilesinin tarihe gömüleceğini belirterek, 2,5 saate varan yorucu yolculukları sadece 18 dakikaya indirip, turizm cenneti Mersin'e ulaşımı daha keyifli hale dönüştüreceklerini söyledi.
"Otoyolumuz tamamlandığında zamandan 1,9 milyar lira, akaryakıttan 300 milyon lira olmak üzere yıllık toplam 2,2 milyar lira tasarruf sağlayacağız. Çevreye zarar veren araçların karbon emisyonunu 17 bin ton azaltarak doğanın korunmasına katkıda bulunacağız." ifadeleriyle projenin mali ve çevresel faydalarını bildiren Uraloğlu, “Çukurova Havalimanı'na erişimi kolaylaştırarak yerli ve yabancı turistlerin Mersin'e ulaşımını hızlandıracağız. Böylece turizm yatırımları ve gelirlerini artırarak, bölge ekonomisine önemli katkılar sağlayacağız." değerlendirmesinde bulundu.
“Doğru zamanda, doğru işler yapmaya gayret ediyoruz"
Kamu-özel iş birliğinin bir yapım modeli olduğu kadar aynı zamanda bir finansman modeli olarak yüksek maddi kaynak ihtiyacını karşıladığını vurgulayan Uraloğlu, uluslararası finans kuruluşlarının bu projeye güven duyduğunu ve kredi sağlamalarının da ülkenin istikrarına ve ekonomisine olan güvenin en büyük göstergelerinden biri olduğunu belirtti.
Uraloğlu, projenin finansman sürecinin tamamlanması ile ilgili değerlendirmesinde; “Kamu-özel iş birliğiyle hayata geçirilen bu projemizde, görevli şirketlerimiz tarafından sürdürülen kredi temin çalışmalarında nihai aşamaya gelmiş olmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Yatırım bedeli 1 milyar 263 milyon avro olan söz konusu otoyol kesiminin 379 milyon avrosu yani yüzde 30'u öz sermayeyle yapılırken 884 milyon avro yani yüzde 70'i banka kredisiyle sağlanacak. Kredi verenlerin 2'si İngiltere ve Almanya merkezli 8 ayrı finans kuruluşundan oluşuyor. Bugüne kadar kamu-özel iş birliği modeliyle yat limanlarından havalimanlarına, otoyollardan tünellere kadar ulaşımın her modunda yaklaşık 70 civarında yap-işlet-devret projesini hayata geçirdik. Bu projeler kapsamında o günkü şartlarda yaklaşık 51 milyar dolarlık yatırım yaptık. Aynı projeleri bugün yapalım desek bu projelerin maliyeti 87 milyar dolar olacaktı. Biz doğru zamanda, doğru işler yapmaya gayret ediyoruz." diye konuştu.

Doğu Akdeniz'in ulaşım altyapısı güçleniyor
Törende konuşan Genel Müdür Ahmet Gülşen, Mersin trafiğini önemli ölçüde rahatlatacak Çeşmeli-Erdemli-Silifke-Taşucu Otoyolu Projesi'nin Çeşmeli-Kızkalesi kesimi için önemli bir aşamanın tamamlandığını vurgulayarak, projeyi bitirdiklerinde Doğu Akdeniz'in ulaşım altyapısının güçleneceğini bildirdi.
Toplam 52 kilometrelik uzunluğa sahip olacak şekilde projelendirilen otoyolun, bünyesindeki mühendislik yapılarının da önemine değine Gülşen, "Bu proje yalnızca Mersin ve çevresi için değil, tüm Akdeniz Bölgesi için stratejik bir yatırım niteliği taşımaktadır." diyerek proje sayesinde Toros Dağları'nın hızlı ve konforlu şekilde aşılmasının mümkün hale geleceğini söyledi.
Projenin finansman ayağının, güçlü bir sermaye yapısıyla desteklendiğini belirten Gülşen, yerli ve yabancı finans kuruluşlarının katkısıyla kredi temininin tamamlandığını, projenin sağlam bir mali zemine kavuştuğunu ifade etti.