Şerit Komutlarını Atla
Ana içeriğe atla
SharePoint

Skip Navigation LinksGormeEngelliDetay

Karayolları Genel Müdürlüğü

Yayın tarihi : 2.05.2023 16:08:20

BAKANIMIZ KARAİSMAİLOĞLU: ZİGANA TÜNELİ, TÜRK MÜHENDİSLİĞİNİN GURUR VE YÜZ AKI ESERLERİNDEN BİRİDİR

 2023.05.02.JPG

Ulaştırma ve Altyapı Bakanımız Adil Karaismailoğlu, 3 Mayıs Çarşamba günü hizmete açılacak Zigana Tüneli'ndeki incelemelerinin ardından açıklamalarda bulundu. Karaismailoğlu; Trabzon'un üretim ve ticaret faaliyetlerini katbekat arttıracak, ülkemizin ve Avrupa'nın en uzun, dünyanın ise sayılı çift tüp karayolu tünellerinden olan Zigana Tüneli'yle mühendislik harikası önemli bir projeyi daha hayalden gerçeğe dönüştürdüklerini ifade etti.

“Yeni bir ticaret koridoru doğacak"

Zigana Tüneli'ni sadece Trabzon, Gümüşhane ve Erzurum'u ilgilendiren bir proje olarak göremeyeceklerinin altını çizen Karaismailoğlu; projenin başta İran, Irak olmak üzere tüm Ortadoğu ülkelerinin Karadeniz'e ulaşması açısından hayati önem taşıdığını söyledi. Yeni İpek Yolu olarak tanımlanan Basra Körfezi'nden Türkiye sınırına uzanan kara ve demiryolu ulaştırma koridoru inşasına yönelik 'Kalkınma Yolu' projesini hatırlatan Bakanımız; “Kalkınma Yolu, hem Türkiye hem Irak hem de tüm bölge için stratejik önemi yüksek bir projedir. 1200 kilometrelik demir yolu ve otoyolu kapsayan Kalkınma Yolu Projesi, Türkiye'yi Basra Körfezi'ndeki Faw Limanı'na bağlayacak. Orta Koridor'a yeni bir soluk getirecek Kalkınma Yolu, Avrupa'dan Körfez ülkelerine kadar geniş bir bölgeyi etkileyecek ve ortak fayda üretecek. Trabzon'dan başlayıp, Habur'a uzanan kuzey-güney ulaşım koridorumuz, Habur'dan devam ederek kalkınma yolu ile Basra Körfezi'ne ulaşacak ve yeni bir ticaret koridoru doğacak." dedi.

“Mevsim şartlarının ulaşıma etkisi en aza indirildi"

Trabzon'dan başlayıp, Gümüşhane, Bayburt, Erzurum üzerinden Ağrı'ya ve İran sınırına uzanan toplam 615 kilometre uzunluğundaki yolun 586 kilometrelik kesiminin bölünmüş yol olarak hizmet verdiğini dile getiren Karaismailoğlu, Yeni Zigana Tüneli'yle birlikte güzergahta toplam 42 kilometre uzunluğunda 33 adet tünelin tamamlanarak mevsim şartlarının ulaşıma etkisinin en aza indirildiğini söyledi. Karaismailoğlu, toplam 14 kilometrelik 3 çift tüplü tünelde de yapım çalışmalarının devam ettiğini hatırlattı.

“Toplam 32 kilometrelik kesimi bölünmüş yol haline getirdik"

Yeni Zigana Tüneli'ni, Trabzon'u Gümüşhane üzerinden Bayburt, Aşkale ve Erzurum'a bağlayan ve yüksek yoğunlukta trafik yükü taşıyan güzergahta, 14,5 kilometre uzunluğunda çift tüplü olarak inşa ettiklerini ifade eden Bakanımız konuşmasını şöyle sürdürdü: “Tünel projesi, Trabzon – Aşkale Yolu'nun 44. kilometresindeki Maçka/Başarköy mevkiinde 1.015 metre kotunda başlayıp, 1.264 metre kotuna yüzde 3,3 eğimle tırmanıyor. Buradan, 67. kilometrede yer alan Köstere-Gümüşhane Yolu'na 1.212 metre kotunda köprülü kavşakla bağlanıyor. Proje kapsamında ayrıca, 600 metrelik bağlantı yolu yer alıyor. Zigana Tüneli havalandırma sistemleri, karayolu tünellerinde Türkiye'de ilk defa yapılan dikey şaft yapılarıyla teşkil edildi. Proje kapsamında her bir istasyonda 1 temiz, 1 kirli hava olmak üzere 2 istasyonda toplam 4 havalandırma şaft yapısı var. Ayrıca, Maçka'dan başlayıp Zigana Tüneli girişine kadar uzanan ve tek yol olarak hizmet veren 17 kilometre uzunluğundaki Maçka-Karahava Yolu'nu da bölünmüş yol standardına yükselttik. Bu kesimde; 3.920 metre uzunluğunda 5 tek tüp, 2.745 metre uzunluğunda 2 çift tüp olmak üzere toplam 6.665 metrelik 7 tünel; 2.561 metre uzunluğunda 33 köprü yer alıyor. Böylece proje kapsamında, Yeni Zigana Tüneli ile birlikte 21 kilometrelik bölümü tünellerden oluşan, toplam 32 kilometrelik kesimi bölünmüş yol haline getirerek hizmete sunduk."

Yeni Zigana Tüneli'nin inşasıyla; 12 metre genişliğindeki devlet yolunun 2x2 şeritli bölünmüş yol hâline geldiğini aktaran Karaismailoğlu; Zigana'nın zirvesinde 2 bin 10 metre olan ve 1. tünelde 1.825 metreye indirilen kotun, Yeni Zigana Tüneli'yle 810 metre daha aşağı çekilerek 1.015 metreye indirildiğini vurguladı.

“Zigana Tüneli'yle yıllık toplam 272 milyon TL tasarruf sağlanacak"

Mevcut güzergahtaki 90 adet virajın ortadan kalktığını, eğimin yüzde 7,7'den yüzde 3,3'e düşerek yolun geometrisinin iyileştiğini ifade eden Bakanımız, güzergahın 8 kilometre kısalarak seyahat süresinin normal şartlarda otomobiller için 30 dakika, ağır tonajlı araçlar için 60 dakika düşürüldüğünü söyledi.

Zigana Tüneli ile zamandan 92 milyon TL, akaryakıttan 180 milyon TL olmak üzere yıllık toplam 272 milyon TL tasarruf sağlanacağını dile getiren Karaismailoğlu, karbon emisyon salınımının da yıllık 21 bin ton azaltılarak yörenin eşsiz doğasının korunacağını sözlerine ekledi.

Zigana Tüneli'nin Türk mühendisliğinin gurur ve yüz akı eserlerinden biri olduğunu söyleyen Bakanımız, Zigana Tüneli ve bağlantı yollarının yapımı, tasarımı ve kontrolünde yüzde yüz yerli ve millî kaynaklar kullanıldığını, projenin Türk mühendisleri ve işçileri tarafından inşa edildiğini açıkladı.