Avrupa Birliğinde tek pazarın tamamlanması ve Avrupa Ekonomik Alanının oluşturulmasının devamı olarak uluslararası mobilitenin artması, Merkezi ve Doğu Avrupa Ülkelerinde meydana gelen değişiklikler, dünya ticaretinde artan karşılıklı bağımlılıklar, AB'nin Ortak Ulaştırma Politikası "dışsal boyutlar" yaklaşımının geliştirilmesine neden olmuştur. Bu yaklaşımın sonucunda Merkezi ve Doğu Avrupa Ülkeleri ile daha ileri düzeyde işbirliği sağlamak amacıyla en önemli alanlardan biri olan ulaştırma alanında antlaşmalar imzalanmıştır. Ekim 1991'de Avrupa Parlamentosu ve Komisyonunun birlikte düzenlediği Pan-Avrupa Ulaştırma Konferansı gerçekleştirilerek, sektörel bazda çalışma grupları oluşturulmuştur. Haziran 1997'de Helsinki'de gerçekleştirilen III. Pan-Avrupa Ulaştırma Konferansında Koridor sayısı 10'a ulaşmış ve çalışmaların dört ana ulaştırma alanı içinde yürütülmesi kabul edilmiştir. Belirlenen koridorlar şunlardır:
- 1. Koridor: Talin-Riga-Varşova
- 2. Koridor: Berlin-Varşova- Minsk-Moskova
- 3. Koridor: Berlin/Dresten-Wroclaw-Lvov-Kiev
- 4. Koridor: Berlin/Nuremberg-Prag-B.peşte-Köstence/Selanik/İstanbul
- 5. Koridor: Trieste-Ljubijana-Budapeşte-Bratislava-Uzgorod-Lvov
- 6. Koridor: Gdansk-Warþova-Zilina
- 7. Koridor: Danube
- 8. Koridor: Durres-Tirana-Üsküp-Sofya-Varna
- 9. Koridor: Helsinki-Kiev/Moskova-Odesa/Kishinev/Bükreş-Filibe
- 10. Koridor: Ana Koridor: Salzburg- Ljubljana- Zagrep- Belgrad- Nis- Skopje- Veles-Thessaloniki
Branş A: Graz- Maribor- Zagrep Branş B: Budapeþte -Novi Sad- Belgrad Branş C: Nis-Sofya- (Dimitrovgrad- IV. Koridor yoluyla Istanbul) Branş D: Veles- Prelep- Bitola- Florina- Via Egnatia üzerinden Igoumenitsa
Çalışmaların yürütüleceği ulaşım alanları ise;
- Karadeniz,
- Akdeniz ve
- Adriyatik/İyon Denizleri havzaları olarak belirlenmiştir.
Türkiye, IV.Koridorun İstanbul'da sona ermeyip, Türkiye topraklarından doğu ve güneydoğu yönünde uzatılmasına ilişkin bir çok platformda öneride bulunmuştur. Ülkemizdeki IV. Koridorunun uzunluğu 261 km'dir. Pan-Avrupa koridorlarında sosyo-ekonomik ve çevresel analizler baz alınarak çok modlu yaklaşım benimsenmektedir. Belirlenen bu projeler Birliğe katılımlar oldukça yeniden ele alınmaktadır. Buna göre Pan-Avrupa koridorları, Avrupa ulaştırma ağı TEN-T'nin yeni üye olan ülkeler ile aday ülkeleri kapsayacak şekilde düzenlenmesi çerçevesinde çok modlu ulaştırma ihtiyaç analizi Türkiye (TINA-Türkiye) projesiyle yeniden ele alınmıştır. Konu ile ilgili web linkleri aşağıda sunulmuştur:
http://www.unece.org/trans/main/wp5/wp5_workshop2.html
http://www.tentdays2013.eu/Doc/b1_2013_brochure_lowres.pdf
http://www.internationaltransportforum.org/IntOrg/ecmt/paneurop/Paris2003/Tina.pdf |