Duyuru Detayı


1915 ÇANAKKALE KÖPRÜSÜ İNŞAATINDA DENİZE İNİLDİ

Tamamlandığında dünyanın en uzun asma köprüsü olacak 1915 Çanakkale Köprüsü'nün Kule Temel Betonu ve Kule Kazık Çakımı Töreni 18 Mart'ta yapıldı. Törene Cumhurbaşkanı Recep Tayyip ERDOĞAN, Başbakan Binali YILDIRIM, Başbakan Yardımcısı Hakan ÇAVUŞOĞLU, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet ARSLAN,  Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Jülide SARIEROĞLU, Gençlik ve Spor Bakanı Osman Aşkın BAK, Milli Eğitim Bakanı İsmet YILMAZ, Milli Savunma Bakanı Nurettin CANİKLİ, Karayolları Genel Müdürü İsmail KARTAL ile çok sayıda milletvekili, bürokrat ve vatandaşlar katıldı.


Çanakkale Deniz Zaferi'nin 103'üncü yıldönümünün idrak edildiği tarihi günde, tüm şehitleri ve gazileri, Gazi Mustafa Kemal ile birlikte Kurtuluş Savaşı'nın bütün kahramanlarını minnetle, şükranla yâd ettiklerini ifade eden Cumhurbaşkanı ERDOĞAN, geçen yıl temeli atılan, bugün de Kule Keson İlk Beton Dökümü ile Deniz Dibi Kazık Çakımı yapılan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün birçok açıdan rekorların köprüsü olduğunu söyledi.


ERDOĞAN, projeyi hayata geçiren hükûmete, emeği geçen ve geçecek olanlara teşekkür ederken, yapılan sözleşmeye göre 2023 yılı sonu olan 1915 Çanakkale Köprüsü'nün bitiş tarihini 18 ay öne çektiklerini ve köprünün 18 Mart 2022'de açılacağını müjdeledi.


Başbakan Binali YILDIRIM da Çanakkale'nin tarihi bir gün yaşadığını ifade ederek, "Çanakkale'mize hayırlı, uğurlu olsun. Geçen yıl hazırlıklarını yaptık. Bugün, Sayın Cumhurbaşkanımızın uğurlu elleriyle denizin içindeki köprü temelinin ilk harcını koyacağız" dedi.


İki kule arasındaki açıklığın 2 bin 23 metre olduğu 1915 Çanakkale Köprüsü'nün dünyanın en uzun asma köprüsü olduğunu söyleyen YILDIRIM, projenin milli bütçeyle değil, yap-işlet-devret yöntemiyle Türk ve Kore firmaları tarafından yapıldığını da sözlerine ekledi.

Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet ARSLAN ise, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün inşaatına ilişkin, "Kulelerin testlerini bitirdik. Her kulenin yüksekliği 318 metre. Ayrıca tepe yüksekliği 333 metre ile sadece boy olarak değil, kule yüksekliğiyle de rekor kırmış olacağız. 46 metrelik tabya genişliğiyle dünyanın birçok köprüsünden farklı olarak adeta iki ayrı köprü yapacağız ve bu iki köprüyü 9 metrelik bağlantı girişleriyle birbirine bağlayacağız" dedi.

Bakan ARSLAN, kazık çakım işlemlerinin kısa sürede bitirileceğini belirterek, "Bu kazıkları çakmak suretiyle imal ettiğimiz keson beton blokları buraya nakledip, köprünün imalatlarına başlamış olacağız" ifadesini kullandı.

Törende, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün Asya yakası kule ayaklarının yerleşeceği deniz tabanına ilk kazık çakıldı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip ERDOĞAN'ın mektubu, günün anısına tarih tüpünün içine konularak, temelin atıldığı noktaya bırakıldı.

1915 Çanakkale Köprüsü'nün toplam uzunluğu, 2 bin 23 m'si orta açıklık, 770'er m yan açıklıklar, 365 ve 680 m'lik yaklaşım viyadükleri ile beraber 4 bin 608 m olarak öngörülüyor. Her iki kule temeli yaklaşık 40 metre derinlikte deniz tabanında konumlandırılacak ve çelik kule yüksekliği yaklaşık 318 m ve kule en üst tepe noktasının ise 333 m olacak. Proje kapsamında asma köprünün dışında 2 yaklaşım viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 10 alt geçit köprüsü, 33 üst geçit köprüsü, 6 köprü, 43 alt geçit, 115 menfez, 12 kavşak, 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 ücret toplama istasyonu inşa edilecek.

1915 Çanakkale Köprüsü ve Malkara-Çanakkale Otoyolu Kesimi, İstanbul'u Çanakkale'ye ve sonrasında Kuzey Ege'ye bağlayacak. Proje ile; Türkiye ekonomisinin en gelişmiş bölgesi olan ve nüfusun önemli bir bölümünün yaşadığı Marmara ve Ege Bölgelerindeki limanlar, demiryolu ve hava ulaşım sistemlerinin karayolu ulaşım projeleri ile entegrasyonu sağlanacak. Ülkemizin hizmet, sanayi ve turizm sektörlerine ilişkin kuruluşların yoğun olarak yer aldığı, önemli nüfus barındıran Trakya ve Batı Anadolu Bölgesinde sosyal ve ekonomik ilerlemeye ivme kazandırılacak.

İstanbul-Bursa-İzmir Otoyolu'nun tamamlanması ile birlikte Edirne-Kınalı-İstanbul-Ankara Otoyolu, İzmir-Aydın Otoyolu ile entegre olarak Marmara Bölgesi, Ege Bölgesi'ne otoyol ağıyla bağlanmış olacak. Yapım çalışmaları devam eden Kuzey Marmara Otoyolu ve Malkara-Çanakkale (1915 Çanakkale Köprüsü Dâhil)  Otoyolu ile birlikte Marmara Bölgesi'nin otoyol ringi tamamlanmış olacak.

Proje,  ihalesi tamamlanan ve planlanan diğer otoyollar ile birlikte değerlendirildiğinde, özellikle Ege, İç Anadolu'nun batısı, Adana – Konya aksı ve Batı Akdeniz Bölgeleri ile Trakya/Avrupa arasındaki yük ve yolcu taşımacılığında, İstanbul Boğaz Geçişi'ne yeni bir alternatif oluşturacak.